Faceți căutări pe acest blog

joi, 4 aprilie 2013

Linia ferată Anina - Oravița


           Construcţia acestei linii a fost un rezultat al exploatărilor miniere din acest ţinut montan al Banatului de Sud. Această linie ferată Oraviţa - Anina constituie pe drept cuvânt o artă inginerească a construcţiilor în materie de căi ferate montane. Este un unicat în ţara noastră şi în Sud-Estul Europei şi îşi merită într-adevăr denumirea de  Semmeringul Bănăţean.
Necesitatea construirii căii ferate Anina-Oravita a fost gândită după ce s-a descoperit în 1790 de către Mathias Hammer cărbunele de la Anina. Exploatarea acestui cărbune a creat necesitatea transportului acestuia către Dunăre. În anul 1847 s-a terminat construirea şoselei Oraviţa – Steierdorf – Anina, necesară pentru transportul de cărbune la Oraviţa cu căruţele trase de cai. Acest lucru nu a satisfăcut nevoile de transport. În acest context au apărut discuţiile despre construirea de infrastructură pe cale ferată. Astfel,  în 1854 a fost dată în folosinţă linia Oraviţa – Baziaş.
            În privinţa construirii liniei ferate Oraviţa – Anina, au fost mai multe proiecte, dar abia din anul 1855, când a fost preluată calea ferată din Oraviţa de către STEG, s-a conturat construcţia căii ferate Oraviţa - Anina. Segmentul Oraviţa-Lişava a fost construit de inginerul Bach.
La 15 decembrie 1863, a fost inaugurata calea ferata cu ecartament normal Anina-Oravita, de catre locomotiva ,,Steyerdorf" tip Steg 34 - „k.k. Privilegierte Österreichische Staats – Eisenbahn – Gesellschaft“ (StEG) - cu numarul de fabricatie 500, o locomotiva tender sistem Engerth, proiectata de Pius - Fink, dupa idea consilierului Wilhelm Engerth si construita de specialistii italieni care au realizat si calea ferata Villach- Austria si Udine- Italia.
 Aceasta cale ferata mai prezinta inca interes datorita serpentinelor si curbelor abrupte, a celor 10 viaducte si 14 tunele. Marea artă a construcţiei aceste căi ferate constă în faptul că are o inclinare de 20 o/oo faţă de celelalte căi ferate care au avut o inclinare cu diferenţă de nivel de 14‰. De asemenea raza curbelor la această linie este de 114 m faţă de celelalte căi care au o rază de 150 m. Din aceste motive au fost nevoie de locomotive şi vagoane speciale. Trecerea peste văi adânci are o lungime totală de 843 m, iar tunelele măsoară o lungime totală de 2084 m. A fost nevoie sa se faca străpungeri şi tăieturi în deal pe o distanţă de 21 km şi numai pe aproximativ 10 km trenul are o linie ferată normală.În felul acesta s-a născut de fapt linia ferată Oraviţa - Anina care constituie o artă inginerească de construcţii de căi ferate şi care a fost dată în folosinţă în anul 1863. Linia ferată Oraviţa - Anina are o lungime de 34 km, iar construcţia a costat în total 5.000.000 de gulden. Au fost construite în total 10 viaducte cu o lungime totală de 843 m, tuneluri într-o lungime totală de 2084 m si străpungeri de dealuri pe o lungime totală de 21.171 m.
            Trecerea peste văi se împarte între următoarele puncte: Oraviţa şi Maidan 6 treceri - dintre care viaductul cel mai lung este aşa numitul viaduct Racoviţă de 115 m şi 26,5 m înălţime; Maidan şi Lişava au un viaduct, între Lişava şi Gârlişte (Caraşova) sunt două viaducte dintre care ultimul este cel de la Jitin - acesta fiind o adevărată operă de artă. Are 7 deschideri şi are pe o distanţă de 31 m un pod metalic, iar deschiderile exterioare sunt în boltă; la ambele capete este construit în curbă. Curbele au o deschidere pe o rază de 114 m, înălţimea stâlpilor este de 37,18 m şi parcurge o distanţă de 1.038 m. Lângă Gârlişte găsim din nou un viaduct care este aproape de Anina. Mijlocul acestuia este din fier şi are o înălţime de 31,6 m şi o lungime de 95,45 m.
            Această linie ferată urcă o pantă de 337,7 m de la Oraviţa unde la gară are înălţimea de 218,7 m fata de nivelul mării (Anina se găseşte la 554,4 m de la nivelul mării).
        La ora actuală, zilnic (7 zile/săptămână), pe ruta Anina - Oravița circulă trenul Regio cu plecare din Anina la ora 13:30 (iarna) sau 14:40 (vara) și sosire în Oravița la ora 15:20 (iarna) sau 16:30 (vara). Ora de plecare din Oravița spre Anina este 11.15 permanent. Fiecare garnitură este compusă
din două vagoane clasa a II-a tractate de o locomotivă LDH. Alte informații se pot solicita la numerele de telefon: 0255-240327 - Regionala Divizia Trafic Timisoara Statia CFR Anina, 0255-572860 - CFR Oravița.

Am 15. Dezember 1863 wurde die normalspuhrige Eisenbahnstrecke zwischen Anina (Steierdorf) und Orawitz (jetzt in Rumänien) eingeweiht. Der Bau dieser Eisenbahnstrecke begann 1860. Die Strecke wurde erstmahl von der Lokomotive „Steyerdorf“ Modell k.k. Privilegierte Österreichische Staats – Eisenbahn – Gesellschaft“ (StEG) 34, mit der Erzeugungsnummer 500 befahren. Diese war eine Tenderlokomotive System Engerth, von Pius – Fink (1831-1874), nach den Ideen des Hofrates Wilhelm von Engerth entworfen.
Die Bahnstrecke hat eine Länge von 33,8 Km, 338 m Höhenunterschied zu bewältigen, durchläuft 14 Tunelle (mit Gesamt 2.084 m) und überqueert 10 Viadukte (mit Gesamt 843 m) und wurde in den ersten sechs Jahre nur zum Gütertransport verwendet. Die Bauarbeiten haben 5 Millionen Gulden gekostet. Die Bahnstrecke wurde grössten Teiles von italienischen Fachleute gebaut, die dan später auch die Bahn zwischen Villach (Österreich) und Udine (Italien) gebaut haben.


Accesați și:
http://www.intercultural.ro/turismintercultural/Calea-Ferata-Anina-Oravita.html
http://drumliber.ro/10-motive-ca-sa-mergi-pe-calea-ferata-oravita-anina/
http://radioresita.ro/cea-mai-frumoasa-cale-ferata-istorica-din-banatul-de-munte-oravita-anina/
http://turism-anina.blogspot.ro/2013/08/aniversarea-celor-150-ani-de-la.html
http://www.oravita-anina.home.ro/
http://expressdebanat.ro/galerie-foto-deplasare-intre-secole-peisajul-dezvaluit-atunci-si-acum-de-prima-cale-ferata-montana-din-romania
http://travel.descopera.ro/6983849-Calatorie-in-timp-prin-Semmeringul-romanesc
http://ionel-bota.blogspot.ro/2011_10_01_archive.html

































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu